La falta de relleu generacional, la gran preocupació dels negocis familiars

Noticia Cataluña
Fuente -

Unió d'Empresaris de la Construcció de Girona (UEC)

El dia 2 de juny es va celebrar la jornada “Diàlegs pel Relleu Generacional a l’Empresa”, un acte organitzat per la Creu Roja de Girona. Representants de diversos sectors econòmics vam donar la seva opinió, com els de la construcció, càrnic, fusta, indústria, metall, entre d’altres. A més tres joves van posar el seu testimoni a les seves experiències i interessos al món laboral.

L’edifici de la Generalitat de Girona va ser l’escenari escollit per acollir totes aquestes veus.

Unes veus inquietes i preocupades que van saber transmetre un problema global que tots viuen, la falta de relleu generacional a causa del poc atractiu que tenen els seus oficis.

El 89% de les empreses gironines són familiars i una gran majoria d’elles tenen 10 treballadors de mitjana. Molts veuen perillar la supervivència de l’empresa per manca d’interès dels seus descendents en fer-se’n càrrec. Els joves viuen  un moment en el qual se’ls pressiona molt per tenir uns estudis però no un ofici, fent que el sector dels oficis es quedi sense futurs treballadors. Uns joves que veient de primera mà el gran sacrifici que implica treballar en un negoci familiar, n’extreuen una opinió negativa i prefereixen estudiar. Una decisió que es veu influenciada per la pressió social de tenir una carrera i de la creença per part dels pares que uns estudis universitaris donaran una millor vida als seus fills. Però és un camí que a molts d’ells els condueix a anys de contractes precaris, fent-los arribar a replantejar la possibilitat de tornar al negoci de casa.

Socialment els oficis han perdut interès i la lluita que tenen tots aquests sectors és fer valdre les característiques de cada un i millorar la imatge social que tenen els estudis de Formació Professional. Uns estudis on alguns d’ells encara no hi tenen representació. En el sector construcció, per exemple, en tota la província fins ara només un sol institut  impartia el grau mitjà en construcció, i a partir del setembre ja en seran dos.